Enligt TPI kommer en kontakt mellan bollen och träffytan direkt i linje med klubbans tyngdpunkt inte att ge någon rotation eller vridning av träffytan som resultat av kollisionen. Om kontakten är närmare tån än klubbans tyngdpunkt kommer klubban att roteras öppen (medurs för högerspelare) och tvärtom vid en hälkontakt. Kugghjulseffekt är den motrotation som bollen får på grund av friktionen i kontakten med den roterande träffytan.
Vid tåträffar öppnas träffytan (roterar medurs för högerspelare), vilket gör att golfbollen roterar moturs som reaktion. Den spinn som blir resultatet får bollen att skruva sig (i varierande utsträckning) från höger till vänster.
Vid hälträffar blir effekten den motsatta. Träffytan stängs (roteras moturs för högerspelare), vilket gör att golfbollen roterar medurs. Den spinn som blir resultatet får bollen att skruva sig (i varierande utsträckning) från vänster till höger.
Eftersom järnklubbor och wedgar oftast har tyngdpunkten placerad mycket närmare träffytan än drivers, fairwayklubbor och hybrider är kugghjulseffekten betydligt mindre uttalad vid orena träffar med järnklubbor och wedgar. Drivers, farwayklubbor och hybrider är konstruerade med bulge och roll, vågrät och lodrät välvning av träffytan, vilket ökar kugghjulseffekten och hjälper spelare med en viss grad av korrigering vid orena träffar.