Nyckeln till optimerad driverprestanda är ingen hemlighet – det är ett system. Total Driver Performance är grunden för Titleists konstruktions- och utprovningsfilosofi. Det är en beprövad process som kräver en komplex blandning av fysik, materialvetenskap och biomekanik. Detta tillvägagångssätt handlar om att optimera ALLA prestandaparametrar: klubbhastighet, bollhastighet, utgångsvinkel och spinnförhållanden, konsekventa resultat, stabilitet och justerbarhet. Total Driver Performance handlar om att titta på drivern som en helhet och inte bara att maximera någon enskild prestandakomponent. Det handlar om att skapa en driver som maximerar både längd och precision för golfspelare på alla nivåer.
Låt oss ta en närmare titt på fyra viktiga faktorer vid konstruktion av en driver och hur konceptet Total Driver Performance användes i de nya Titleist GT-drivers.
Aerodynamik
En faktor som Titleists ingenjörer fokuserar på för att förbättra prestanda är att öka klubbhastigheten. Klubbhastigheten kan förbättras för alla golfspelare genom att klubbhuvudets aerodynamik görs mer strömlinjeformad. Genom att minska dragkraften som gör klubbhuvudet långsammare när det rör sig genom luften, kan klubban röra sig snabbare med samma mängd fysisk kraft. Högre hastighet ger mer längd.
Titta på videon nedan och lär dig hur de nya GT-drivers avancerade aerodynamiska former har resulterat i högre hastighet för alla golfspelare.
Seamless Thermoform Crown
En viktig detalj i GT-drivers förbättrade aerodynamiska form är den upphöjda bakdelen som reducerar luftmotståndet och optimerar luftflödet när det glider över klubbhuvudets bakkant. Den här nya formen höjde dock tyngdpunkten (CG). Tyngdpunkten är en stor faktor för utgångsvinkel och spinntal. Att hitta exakt rätt balans mellan utgångsvinkel och spinn är nyckeln för att uppnå en optimal kombination av carry, attackvinkel och rull för utslagen. Naturligtvis går det inte att kompromissa med optimal placering av tyngdpunkten.
För att bibehålla en optimal placering av tyngdpunkten, och samtidigt utnyttja de hastighetsvinster som aerodynamiken ger behövde Titleists ingenjörer hitta en radikal lösning: en multimaterialkonstruktion som bygger på en ny Thermoform-topp tillverkad i en ultralätt, egenutvecklad matrispolymer. Denna innovation var första gången en modern Titleist-driver hade ett huvud som inte var helt konstruerat i metall.
Titta på videon nedan och se hur Seamless Thermoform Crown-tekniken inte bara förbättrade prestandan utan även ljudet och känslan i nya GT-drivers.
Split Mass Construction
Seamless Thermoform Crown-teknikens största bidrag till Total Driver Performance är en reducerad massa. Detta gjorde det möjligt för Titleists ingenjörer att utforma en Split Mass Head-konstruktion, där vikt kunnat omfördelas med stor noggrannhet i klubbhuvudet. Genom att placera mer massa längre bak i klubbhuvudet kan stabiliteten ökas. När massa placeras lågt och närmare träffytan ökar hastigheten samtidigt som man får mer konsekventa utgångsförhållanden och spinnegenskaper. Genom att finjustera den exakta positioneringen av omfördelad massa i konstruktionen kunde Titleists ingenjörer sedan exakt kontrollera och optimera tyngdpunktens placering.
I videon nedan beskriver Titleists utvecklingsteam hur Split Mass-tekniken påverkar effektiviteten i träffen och maximerar mängden energi som överförs från klubbhuvudet till golfbollen. Ännu en fördel med Split Mass-tekniken? Större motstånd mot vridning (MOI-tal) vilket ger spelare mer konsekvent bollbana och spinn samt mindre spridning vid kontakt lågt och högt på träffytan.
Speed Ring with VFT
Ännu en spak som Titleists ingenjörer kunnat dra i för att uppnå Total Driver Performance är träffytans konstruktion. Konsekvent höga bollhastigheter bygger i stor utsträckning på träffytan och nya Titleist GT-drivers kombinerar två tekniker för att maximera hastigheten. En uppgraderad Speed Ring® stabiliserar klubbhuvudets perimeter i träffen. Detta ger maximal hastighet vid träff i sweetspot. Samtidigt bibehålls hastigheten vid orena träffar med en variabel tjocklek på strategiska positioner över hela träffytan (VFT-teknik). Tillsammans säkerställer dessa två innovationer högre bollhastighet över en större del av träffytan.
Titta på videon nedan och lär dig hur Speed Ring och Variable Face Thickness Technology tillsammans förvandlar driverns träffyta till en tajtare och mer reaktiv trampolin med förlåtande egenskaper vid orena träffar och maximal effekt i sweetspot.
Total Driver Performance handlar inte om att bara göra en sak bra. Det handlar om att hitta den perfekta balansen mellan hastighet, förlåtande egenskaper, utgångsvinkel, aerodynamik och justerbarhet. Genom att integrera den senaste tekniken med precisionstillverkning kan Titleist GT-drivers fortsätta att tänja på gränserna för vad som är möjligt och leverera mer längd och konsekventa resultat än man tidigare trott var möjligt.